تمرین املا،درس های 9 تا 13 دوم دبستان

بازدیدها: 1

پايه : دوم، تمرین املا،درس های 9 تا 13

 1 – در املای زیر ، بعضی از کلمات اشتباه نوشته شده است. زیر آن ها خط بکشید و صحیح کلمات را بنویسید.

ایران جاها دیدنی زیادی دارد . من بیستون کرمانشاه، ماسوله ی گیلان، ارک بم و قلّه ی زیبای دماوند را دیدام. پدرم تصمیم گرفته است ما را به شهر شیراز، بدیدن آرامگاه سعدی و حافظ ببرد. تابستان گزشته هم در مشهد به زیارت امام رضا (ع) رفتیم. داخل حرم جمیّت زیادی بود. همه جا روشن و نوباران بود و بوی گلاب می آمد. با شنیدن صدای اذان مقرب نماز خاندم و برای همه ی مردم مهربان و با محبّت کشورم دعا کردم که همیشه سلامت و موفّغ باشند. بد از مشهد به شهر توس رفتیم. مجسّمه ی فردسی را دیدم که با تلاش هنرمندان ایرانی ساخته شده بود و من از آن عکس گرفتم. از صحبتهای راهنما فهمیدم که این شاعر بزرگ، کتاب شاهنامه را نوشته است و حتّا با زحمت فراوان توانسته است با این اثر عضیم، زبان فارسی را حفظ نماید.

2 _ حروف در هم ریخته را مرتّب کنید و کلمه ی بامعنا بنویسید.

ب ، ل ، ق ، و :  …………

ف ، گ ، ا ، ر ، س ، ل : ………

ب ، ص ، ر : ………….

ح ، ت ، م ، ز : …………….

ض ، ع ، ب ، ی : …………..

ع ، ف ، ت ، ی ، ر : ………

ی ، د ، ق ، ی ، م : …………

ا ، ر ، ع ، ش : …………..

3 _ آفرین دوستان خوب ، حالا با استفاده از کلمه های بالا و با همکاری اعضای گروه یک املای کوتاه بنویسید.

4 برای کلمات متن زیر نقطه های مناسب بگذارید.( نقاط متن در فايل ضميمه، حذف شده است.)

یکی از یاران امام هشتم تعریف می کرد :

کنار امام رضا (ع) نشسته بودیم و میوه می خوردیم . نمی دانم از زیادی میوه ها بود یا از عجله ی ما ، که توجّه نکردیم و میوه  ها را نیم خورده روی هم می انداختیم . امام نگاهی کردند و چیزی نگفتند ؛ امّا پس از چند دقیقه فرمودند :” حالا نعمت زیاد است ، شما هم می خورید ولی کسانی هستند که این همه نعمت ندارند ، پس اسراف نکنید. “

( برگرفته از کتاب ایوان خدا، تألیف نعیمه دوستدار )

Admin

Admin

با نوک انگشتانم آنقدر بر پیکره ی وب نگاره حک میکنم تا وب نگاره مثل سنگ نگاره های باستان ماندگار شود!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *